El graffiti, com a
art provocatiu, reivindicatiu, de llibertat personal, gairebé subversiu, perd
el seu valor revulsiu, d'expressió radical llibertat, fins i tot de guerrilla
artística, quan es posa al servei d'un negoci.
Però no per això,
quan aquest art mural deixa de ser provocatiu i es converteix en quelcom permès
i ben pagat deixar de ser art. Es converteix en art mural convencional, art
pictòric, al mig del carrer. Un art de carrer no canallesc, i sí subvencionat.
Podríem dir, que es converteix en un art integrat, palatí, burgès, instituït.
Una gran part de la
producció artística, al llarg de les civilitzacions ha estat subvencionada pels
grans cercles de poder. La producció artística y cultural de la Grècia clàssica,
l'edat mitjana eclesiàstica, el renaixement principesc o el barroc monàrquic, van
estar mantingut pels poders d'aquestes societats. També quan es va inventar la
idea de la llibertat creativa de l'artista, durant l'auge de la individualista
burgesia industrial i capitalista, aquesta també va subvencionar, per les seves
mansions privades, l'art, en aquest cas el sorgit del creador bohemi. També el
post capitalisme ha estimulat el seu concepte particular en emparar l'art i
retenir per a les seus d'aquestes grans corporacions, teles gegantines executades
per artesans postexpresionistes, que han complert la seva missió a la perfecció.
La muralitat
pictòrica al mig del carrer, pagada i contractada la seva realització per
cridar l'atenció o enaltir un negoci també és art. Art al carrer, amb uns
propòsits clars, però art al cap i a la fi. Cada vegada hi ha més botigues,
bars, restaurants, entitats, o locals d'activitats professionals, que s'acullen
al graffiti per donar notorietat a la tasca que realitza el seu negoci. Cada
vegada més, floreix un graffiti comercial, que no per ser comercial deixa de
ser una manifestació amb aspiració a ser bella. Perquè en essència, tot el que
es realitza amb passió és art. Enaltir aquesta pràctica, encara que sigui
comercial, també mereix el seu reconeixement.
És una altra manera
de veure l'art de carrer, amb altres propòsits, menys reivindicatius, -tret el
donar a conèixer els avantatges que proposa i seduir el vianant pel local en
qüestió-, menys subversius, però al cap i a la fi, art.
No hay comentarios:
Publicar un comentario